Největší lodě

 

1. QUEEN MARY 2
Prozatím největší dopravní plavidlo na světě je luxusní zaoceánská loď Queen Mary 2. Je pojmenována po skotské královně Marii Stuartovně a je také nástupkyní legendární Queen Mary, která v třicátých letech minulého století proslula jako vrchol přepychu a jedna z nejbezpečnějších a nejspolehlivějších lodí své doby. Byla postavena ve Francii a je určena pro 2620 cestujících, kteří mají mimo jiné možnost vykoupat se v některém z pěti bazénů. Loď má 15 palub a je 345 metrů dlouhá. Její výška odpovídá výšce budovy o 23 podlažích. Kromě 2620 cestujících je na ní 1250 členů posádky. První komerční plavbu podnikne loď 12. ledna z jihoanglického Southamptonu do floridského Fort Lauderdale, přičemž dávno předtím je všech 2620 míst pro pasažéry rozprodáno. Dokončovací práce byly poznamenány tragédií, která si vyžádala patnáct lidských životů.
2. REPLIKA TITANIKU
Při první plavbě 15. dubna 1912 se Titanic, nazývaný královnou oceánů, srazil poblíž ostrova New Foundland s plovoucím ledovcem a na jeho palubě zemřelo 1523 pasažérů. Nyní by měla tato loď znovu vstát z mrtvých. Jihoafrický multimilionář Sarel Gous chce postavit originální repliku Titaniku. Harland & Wolff má podle původních plánů vytvořit návrhy na stavbu lodi. Stavba Titaniku II bude stát v přepočtu asi 30 miliard. „Nový Titanic není žádnou mýdlovou bublinou. Magie jména postačí, aby slavní a mocní chtěli na této lodi jet, " soudí bývalý starosta Belfastu Ian Adamson. Již několik let Gous a jeho společnost RMS Titanic Shipping Holdings pracují na plánech a projektech řnancování stavby vysněné lodi. Plánovaný zaoceánský obr by měl být o 19 metrů delší a o tři metry širší než originál, navíc vybavený moderní technikou. Připomeňme si, že délka originálu byla 259,83 metrů a jeho šířka 28,19 m.
3. JAHRE VIKING
Když se tato cisternová loď vydá na cestu, zůstává za ní na hladině hodně velká brázda. Největší tanker na světě, vyrobený v roce 1979, uveze při plném zatížení 564 763 tuny ropy. Hodnota přepravovaného nákladu dosahuje 120 milionů dolarů. Pod jeho tíží klesá ocelový trup téměř pětadvacet metrů pod hladinu. Takový ponor je příliš velkým soustem pro Suezský průplav i Singapurský průliv a naložený tanker se jim musí vyhýbat. Námořní kolos měří 458 metrů na délku, což je téměř dvakrát tolik než pověstný Titanic. Nejmenší zatáčka, kterou je při plném nákladu schopen vykroužit, má poloměr tři kilometry a brzdná dráha činí téměř devět kilometrů. Do frekventovaného Lamanšského průlivu se vůbec neodvažuje, chyběl by mu tam potřebný manévrovací prostor. Jahre Viking patří spolu s dalšími asi třiceti plavidly k elitní extratřídě ULCC (Ultra Large Crude Carrier), kde každý tanker má kapacitu přes 320 000 tun ropy. Téměř všechny se pohybují mezi Perským a Mexickým zálivem.
4. VERY LARGE CRUDE CARRIER
Páteří světové flotily ropných tankerů je asi 420 plavidel třídy VLCC (Very Large Crude Carrier). Kapacita těchto velmi velkých cisternových lodí se pohybuje mezi 200 000 a 320 000 tunami ropy. V roce 2001 přepravila světová flotila z ropných polí do evropských, asijských a amerických rafinerií téměř 1600 milionů tun ropy. Zhotovení plavidla o výtlaku 300 tisíc tun přijde asi na 65 milionů dolarů. Provozovateli tankerů jsou v první řadě velká rejdařství, například World Wide (Singapur), Hellespont (Řecko) nebo Frontline (Norsko). Majiteli cisternových lodí bývaly ropné koncerny, dnes to jsou ze 75 procent nezávislí vlastníci.
5. TANKER NAPA
Sestup do útrob prázdného tankeru připomíná trochu pocit, když člověk vkročí do rozlehlé gotické katedrály. U švédského tankeru Napa (286 000 tun) musí námořníci při údržbě sešplhat dvaatřicet metrů hluboko. Při zpáteční cestě bez nákladu je kontrola a údržba tankeru hlavní činností pětadvacetičlenné posádky. Pokud zbývá volný čas, má posádka k dispozici fitnesscentrum, místnost s televizí a videem, stolní tenis a pochopitelně počítače s internetem a e-mailovým spojením.
6. EXXON VALDEZ
Dne 25. března 1989 zapříčinil svým ztroskotáním největší ekologickou katastrofou v americké historii. Najel na mělčinu asi 40 km od pobřeží Aljašky, když se pokoušel vyhnout ledovci. Do moře vyteklo 38 000 tun ropy.
7. KVAERNER  MASA-YARDS
Na světě je jen několik loděnic schopných postavit speciální typ tankerů k přepravě zkapalněného zemního plynu. Jednou z nich je Kvaerner Masa-Yards ve Finsku. Budování těchto přepravních lodí vyžaduje špičkovou techniku, dokonalou manipulaci s materiálem a znalost lodního stavitelství. Kvaerner Masa-Yards získala mimo jiné objednávku na výstavbu přepravních lodí od Abu Dhabi National Oil Company. Lodě budou přepravovat plyn do Japonska. První ze čtyř přepravních lodí je největším plavidlem přepravujícím zkapalněný zemní plyn o délce 289 m, což jsou téměř tři fotbalová hřiště za sebou, a výtlaku 117 000 tun. Tankery budou přepravovat náklad ve čtyřech kulovitých tancích s celkovým objemem 135 000 m3, a to při -163 °C. Budou to největší nádrže tohoto typu, jaké kdy byly postaveny - každá s průměrem 40,44 m.